Saturday, February 25, 2012

Το κόστος της γραφειοκρατίας ακυρώνει τις μειώσεις μισθών

Καθημερινή
25 Φεβρουαρίου 2012

Στο κενό κινδυνεύουν να πέσουν οι προσπάθειες των επιχειρήσεων με εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς οι δαπανηρές και χρονοβόρες διαδικασίες κατά την εξαγωγή των προϊόντων καλά κρατούν. Αν και κάποιες υπηρεσίες από τα τελωνεία παρέχονται ηλεκτρονικά, αυτό αφενός δεν ισχύει σε όλα τα τελωνεία της χώρας και αφετέρου απομένουν πολλά βήματα ακόμη για τον πλήρη εκσυγχρονισμό του συστήματος. Επιπλέον, αν και από τον Δεκέμβριο του 2010 ο υπουργός Ανάπτυξης έχει εξαγγείλει την απλούστευση των διαδικασιών για τις εξαγωγές, μέσω της δημιουργίας του πληροφοριακού συστήματος Single Window, το οποίο θα λειτουργεί κατά τα πρότυπα της Υπηρεσίας Μιας Στάσης, αυτό ακόμη δεν έχει καν θεσμοθετηθεί. Ακόμη, βεβαίως, και όταν συμβεί αυτό θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα μέχρι να ολοκληρωθεί ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή της συγκεκριμένης πλατφόρμας.

Με άλλα λόγια, τα όποια οφέλη της εσωτερικής υποτίμησης εξανεμίζονται, καθώς το κράτος καθυστερεί ακόμη την υλοποίηση συγκεκριμένων υποχρεώσεών του οι οποίες θα διευκόλυναν την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά και την εθνική οικονομία. Μοιάζει για μια ακόμη φορά σαν να προσπαθείς να γεμίσεις με γάλα μια τρύπια καρδάρα: οι επιχειρήσεις συμπιέζουν κόστος και κέρδη, μειώνοντας μισθούς και συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους τους έτσι ώστε τα προϊόντα τους να γίνουν ανταγωνιστικά, αλλά την ίδια ώρα επιβαρύνονται λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών.

Τι σημαίνει για τις ελληνικές επιχειρήσεις το διασυνοριακό εμπόριο σε χρόνο και χρήμα; Οι συντάκτες της έκθεσης Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας ήρθαν στην Ελλάδα και κατέγραψαν το ακόλουθο παράδειγμα: εταιρεία περιορισμένης ευθύνης σε περιαστικό χώρο της Αθήνας, μεσαίου μεγέθους με 60 άτομα προσωπικό θέλει να εξάγει ξηρό φορτίο σε κοντέινερ 20 ποδών διά θαλάσσης. Το περιεχόμενο του φορτίου δεν είναι επικίνδυνο, ούτε ευαίσθητο, δεν χρειάζεται δηλαδή να βρίσκεται σε ψυγείο, ούτε να συνοδεύεται από κάποια ειδικά πιστοποιητικά π.χ. φυτοϋγειονομικού ελέγχου. Για την εξαγωγή ενός μόνο κοντέινερ απαιτούνται 20 ημέρες (εκ των οποίων οι 14 για την προετοιμασία 5 εγγράφων, 2 για τον εκτελωνισμό και τον έλεγχο, 2 για τη διαχείριση φορτίων σε λιμάνια και τερματικούς σταθμούς και 2 για την εσωτερική διαμετακόμιση και διαχείριση) και το κόστος ανέρχεται σε 1.153 δολάρια (860,44 ευρώ). Δεν είναι τυχαίο που η Ελλάδα σε αυτό τον τομέα, κατατάσσεται στην 84η θέση μεταξύ 134 χωρών.

Περισσότερα

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.